May Music & Drama logo

Billede
Ved solnedgang spejler solen sig i springvandet foran santa Chiara Kirken.

 

 

Forestilling - Tekst og musik
Under forestilling - Tekst & Musik
kan du læse mere om starten på Lind & Jervidals musikalske karriere i 1970-erne i Århus.

 


Tidligere Værker

I 1992 blev Foreningen Maya dannet. Navnet var det samme som navnet på den musical, som foreningen opførte i Ridehuset i okt. 1993, med 200 medvirkende.


Ordet Maya forledte en del mennesker til at tro, at det handlede om maya-indianere, så derfor tog foreningen navneforandring til May Music & Drama. I 1995 var foreningen klar igen med en ny musical, H.C. Andersen og i 1999 musicalen Snedronningen. Alle tre musicals med Lind & Jervidal som autorer og producenter.

 

 

Maya musical plakat

Musicalen Maya, 1993: Handling

Musicalen Maya er inspireret af Orfeus-myten, der med ur-temaer om kærlighed og død er yderst velegnet til musikalsk dramatik.

Et væld af komponister, bl.a. Monteverdi, Gluck og Offenbach, har på forskellig vis brugt myten. I Lind & Jervidals nutidige og helt selvstændige version finder vi den unge kvinde Maya, der, efter at have mistet sin mand Michael, lokkes ind i en Underverden styret af den indsmigrende Belzibub.

 

Hovedtemaet er kampen mellem det onde og det gode, had og kærlighed, kort sagt: Liv og død.
Denne konflikt finder sine ydre rammer i en himmels- og helvedessfære, som Maya gennemrejser i sin søgen efter sin elskede Michael.

 

Tove Lind har stået for udformningen af librettoen.


 

Maya musical plakat

Musicalen H.C. Andersen, 1995: Handling
Lind og Jervidals musical, H.C. Andersen, er fortællingen om H.C. Andersens eventyrlige liv, som han selv husker det i sine sidste dage i august 1875.

 

Rammen om historien er hjemmet Rolighed, hos den jødiske kvinde fru Melchior. Hun passer den syge H.C. Andersen til hans død i 1875.

H.C. Andersen var en meget sammensat person, ofte plaget af indre konflikter.


Hovedparten af musicalen tager således udgangspunkt i virkelige hændelser beskrevet af Andersen selv.

 

 

 

 

 

Maya musical plakat

Musicalen Snedronningen, 1999: Handling
Tilbage i "Tidernes morgen" besidder Djævelen, Diabolus, og hans intellektuelle kone (den senere Snedronning) stor magt i deres egen verden. De får en fælles søn, Aion, men da Djævelen er sin kone utro, skranter ægteskabet. Som modtræk tager hun også en elsker, hvilket bliver fatalt, da Djævelen griber hende og elskeren på fersk gerning.

 

Straffen er hård. Elskeren bliver dræbt og som hævn over konen fjernes hendes kvindelige identitet. Djævelen gør hende til en kvinde af is, så hun aldrig mere vil være i stand til at dele kærligheden med nogen mand. Desuden forvises hun til Nordens kolde riger, hvor hun som "Snedronningen" lever et liv i ensomhed uden sin søn, der tror at moderen er død.

 

I denne ydre ramme og fri fortolkning har Lind & Jervidal indsat H.C. Andersens kærestepar, Kay og Gerda, som vi kender dem fra det oprindelige eventyr. Det essentielle i eventyret er uskylden og kærlighedens sejr over intellektuel kulde og materialisme.

 

 

 

 

Maya musical plakat

Musical-oratoriet Guds Gøgler - Frans af Assisi, 2010:
Musical-oratoriet Guds Gøgler, parrets fjerde store værk, lå allerede på "tegnebrættet" omkring år 2000 som et værk beregnet både til koncertsale og kirkerum, men pga. manglende offentlig støtte til projektet, blev det lagt på hylden i nogle år.

I 2007 igangsatte Lind & Jervidal projektet for egne midler.
Anders Barfoed begyndte at arrangere værket for symfoniorkester og derefter er musikken indspillet i Prag over to omgange i 2008 og 2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Profil | Hjemmeside >>

 

 

 

Print Til toppen  

 

"GUDS GØGLER" | Frans af Assisi | Musical-Oratorium | www.frans-assisi.dk